x تبلیغات
شرکت نور صنعت تجهیز فردوس

مزیت های یخچال آزمایشگاهی نسبت به یخچال خانگی

 

یخچال آزمایشگاهی

مزیت های یخچال آزمایشگاهی نسبت به یخچال خانگی

 

یخچال آزمایشگاهی

بسیاری از مردم بر این باورند که یخچال های آزمایشگاهی با یخچال های خانگی تفاوتی ندارند. آنها احساس می کنند که فریزرهای آزمایشگاهی فقط نسخه های بزرگتری از فریزرهای داخلی هستند. اما، چندین تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. یخچال های آزمایشگاهی طوری طراحی شده اند که مواد و نمونه های مهم آزمایشگاهی را برای مدت طولانی نگهداری می کنند. درجه حرارت در این یخچال ها همیشه به درستی حفظ می شود و به منظور ایجاد یک محیط پایدار ثابت نگه داشته می شود. در این مقاله با تفاوت و مزیت های  یخچال خانگی و آزمایشگاهی بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع یخچال آزمایشگاهی

در درجه اول، دو شکل اصلی از یخچال های آزمایشگاهی وجود دارد. نوع اول فریزر صندوقی و نوع دوم فریزر ایستاده است. تفاوت اصلی بین این دو در میزان فضایی است که می گیرند. یخچال‌های عمودی ردپای کوچک‌تری دارند اما ظرفیت‌های ذخیره‌سازی را به خطر نمی‌اندازند. در مقایسه با این، یخچال های خانگی از یک نوع واحد هستند. فریزرهای خانگی فقط در نگهداری و نگهداری مواد غذایی حداکثر تا سه یا چهار روز عمل می کنند.

نگهداری دما

برای اطمینان از کارآمدی یخچال آزمایشگاهی، حفظ یک محیط پایدار مهم است. اتاقی که یخچال های آزمایشگاهی در آن نگهداری می شوند نیز باید به خوبی تنظیم و نگهداری شود. دمای بالا بر کارایی یخچال شما تأثیر می گذارد و بنابراین باید دمای آن را در چهل و پنج درجه سانتیگراد نگه دارید. در دماهای بالا فشار وارد بر کمپرسور بیشتر می شود و در نتیجه باعث آسیب به کمپرسور می شود. اطمینان از گردش مناسب هوا برای حفظ عملکرد صحیح یخچال ها بسیار مهم است. اما با فریزر خانگی، به چنین اقداماتی نیاز نخواهید داشت. فریزرهای خانگی می توانند در دمای بالا به خوبی کار کنند.

انتشار گرما

اگر یخچال های آزمایشگاهی زیادی در یک اتاق دارید، انتشار گرمای بیشتری وجود خواهد داشت. این کار باعث افزایش دمای داخل اتاق می شود و فشار بیشتری به کمپرسور شما وارد می کند. یخچال های آزمایشگاهی به طور خودکار یخ زدایی نمی شوند زیرا می تواند نمونه های مهم داخل را از بین ببرد. اما یخچال های خانگی دارای قابلیت یخ زدایی خودکار هستند و انتشار گرما بر عملکرد صحیح آنها تأثیری نخواهد داشت.

محتویات فرار

یخچال های آزمایشگاهی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند اشیاء فرار یا قابل اشتعال را درون خود نگهداری کنند. برخی از یخچال ها به طور خاص برای نگهداری چنین نمونه هایی استفاده می شوند، این تجهیزات فاقد CFC هستند و دارای کمپرسورهای آب بندی شده هستند. چنین طراحی به یخچال اجازه می دهد تا در برابر انفجار مقاومت کند. با این حال، در یخچال های خانگی به شدت توصیه می شود که هیچ کس مواد و اقلام فرار را داخل آن قرار ندهد.

سیستم هشدار دهنده

یخچال های آزمایشگاهی با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی طراحی شده اند. بسیاری از یخچال‌های آزمایشگاهی دارای سیستم هشدار داخلی هستند تا در صورت تغییر دما به افراد هشدار دهند. گزینه هایی از قفل های محافظت شده با رمز عبور و مهر و موم ایمن وجود دارد. با این حال، در فریزرهای خانگی شما چنین امکاناتی را دریافت نخواهید کرد.

اینها تفاوت های اساسی بین یک یخچال و یک یخچال خانگی است. این دو یخچال برای مقاصد مختلف طراحی شده اند و سیستم های طراحی آنها نشان دهنده آن است.

تفاوت بین یخچال/فریزر آزمایشگاهی با خانگی چیست؟

یخچال آزمایشگاهی

تفاوت بین یخچال/فریزر آزمایشگاهی با خانگی چیست؟

یخچال/فریزر آزمایشگاهی یک قطعه حیاتی از تجهیزات آزمایشگاهی هستند. آنها 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار می کنند و نمونه ها، معرف ها، کیت ها، مواد شیمیایی و سموم را در شرایط بهینه محیطی سرد مورد نیاز ذخیره می کنند. چگونه محقق روزمره می تواند مطمئن باشد که یخچال یا فریزر مناسب را تهیه می کند؟ با فشار بر امور مالی، محققان ممکن است برای دستیابی به صرفه جویی در هزینه، یخچال و فریزر خانگی را انتخاب کنند، با این حال، قبل از تصمیم گیری باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

سفارشی سازی

گزینه های اضافی زیادی وجود دارد که می توان با یخچال/فریزر آزمایشگاهی خریداری کرد، مانند هشدارهای شیشه ای درب، شماره گیری خودکار، ثبت اطلاعات، پشتیبان گیری از باتری، ورودی های پورت، داخلی/خارجی ضد زنگ و موارد دیگر. با یک یخچال/فریزر خانگی، آنچه را که می‌خرید، همانطور که در حجم بالا طراحی و ساخته شده‌اند، بدون امکان اضافه کردن ویژگی‌های خاص آزمایشگاهی اختیاری همانطور که در بالا ذکر شد، دریافت می‌کنید.

مانیتورینگ دما

مانیتورینگ دما در واحدهای خانگی عموماً مفید نیست زیرا بسیار متفاوت است و مقاوم‌سازی نسخه‌های بدون یخبندان با سیستم‌های هشدار بسیار دشوار و پرهزینه است. بنابراین، مدل‌های داخلی نباید برای نمونه‌های باارزش و کیت‌ها و رسانه‌های حساس/پرهزینه استفاده شوند. یخچال و فریزر درجه آزمایشگاهی جایگزین مناسبی هستند. یخچال ها و فریزرهای آزمایشگاهی نه تنها می توانند هشدار دهند، بلکه دارای نمایشگرهای دیجیتالی هستند که به شما امکان می دهد نوسانات دمایی را به صورت بصری مشاهده کنید و دسترسی را برای به دست آوردن مجدد دمای کارکرد ایمن محدود کنید.

طول عمر

مهم است که کل هزینه عمر یخچال/فریزر را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است خرید یک واحد داخلی غیراقتصادی باشد، حتی اگر هزینه اولیه ممکن است کمتر باشد. پوشش داخلی یخچال و فریزرهای خانگی برای تحمل رطوبت معمولی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه ها ساخته نشده است و در صورت استفاده در یک برنامه آزمایشگاهی می تواند به طور قابل توجهی طول عمر آنها را کاهش دهد. واحدهای داخلی به گونه ای طراحی نشده اند که در داخل آزمایشگاه باز و بسته شوند. این بیشتر به حفظ دمای ضعیف و همچنین طول عمر دستگاه کمک می کند.

گارانتی / تعمیرات

یخچال یا فریزر آزمایشگاهی معمولاً با گارانتی ثابت یا طولانی ارائه می شود. با توجه به تجربه در گروه فردوس تجهیز، 96٪ مسائل را می توان از طریق تلفن مرتب کرد. با 4 درصد باقیمانده که از طریق تلفن قابل رفع نیست، ما در شرکت فردوس تجهیز نیروهای خدماتی داریم که در صورت نیاز آماده اقدام هستند. به محض اینکه یک یخچال/فریزر خانگی برای مقاصد غیر خانگی استفاده می شود، معمولاً ضمانت عادی آن واحد را باطل می کند. علاوه بر این، هماهنگی تعمیرات دشوار و معمولاً پرهزینه است، زیرا اکثر تکنسین ها واحدهای خارج از شرایط عادی خانه را تعمیر نمی کنند.

ذخیره سازی حلال ها

یک یخچال یا فریزر آزمایشگاهی معمولاً سیم‌کشی‌های آنها در خارج قرار دارد و به خوبی مهر و موم شده‌اند، به طوری که تجمع دودهای شیمیایی فرار/احتمالاً سوزاننده در یک فضای بسته و احتمال جرقه الکتریکی منجر به انفجار بسیار بعید است. آنها همچنین گزینه های ضد جرقه در دسترس هستند تا به به حداقل رساندن احتمال اشتعال کمک کنند.

امنیت

یخچال/فریزر آزمایشگاهی معمولاً قابل قفل شدن است تا بتوان از محتویات آن محافظت کرد، به خصوص در آزمایشگاه‌های بازتر بزرگتر. این برای الزامات قانونی مانند داروهای برنامه‌ریزی‌شده یا محصولات خطرناک مانند سم و غیره مهم است… یخچال یا فریزر خانگی دارای قفل نیست زیرا برای بازار داخلی طراحی شده‌اند، جایی که یک قفل می‌تواند یک محافظ ایمنی برای کودکان باشد.

خلاصه

به طور خلاصه، انتخاب سردخانه مناسب در آزمایشگاه می‌تواند به طور ناخواسته بر تداوم تحقیقات تأثیر بگذارد و منجر به زیان‌های مالی شود. ضروری است که انتخاب های یخچال و فریزر را با توجه به سطح خطری که می توانید با توجه به نیازهای تحقیقاتی خود بپذیرید، به دقت در نظر بگیرید. یخچال و فریزرهایی که مخصوص بازارهای آزمایشگاهی تولید می شوند با بسیاری از ویژگی های مهم طراحی شده اند که در یخچال و فریزرهای خانگی معمولی وجود ندارد. وقتی به ROI درازمدت نگاه می کنیم، یخچال یا فریزر آزمایشگاهی معمولاً انتخابی بسیار ارزشمندتر و مقرون به صرفه تر است.

دستورالعمل های انتخاب فریزر یا یخچال آزمایشگاهی

یخچال فریزر آزمایشگاهی

دستورالعمل های انتخاب فریزر یا یخچال آزمایشگاهی

فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال‌های آزمایشگاهی به دلیل اهمیت نگهداری واکسن‌ها بین زمان تولید و تزریق به بازوی بیمار، توجه روزافزونی را در مطبوعات به خود جلب کرده‌اند. همانطور که در Scientific American گزارش شده است ، فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال های آزمایشگاهی در “زنجیره سرد کووید” نقش دارند. این مقاله نحوه انتخاب یک فریزر یا یخچال آزمایشگاهی برای واکسن‌های کرونا و سایر محصولات حساس به دما را توضیح می‌دهد.

تفاوت بین واحدهای آزمایشگاهی و واحدهای خانگی

فریزر یا یخچال آزمایشگاهی به گونه ای طراحی و ساخته شده است که استانداردهای بسیار سخت گیرانه تری نسبت به آنچه که معمولاً در واحدهای خانگی یا تجاری یافت می شود، رعایت کند. واکسن ها، سایر داروها، خون و پلاسما، به عنوان مثال، باید در محدوده دمایی محدود نگهداری شوند تا از کاهش قدرت یا فساد جلوگیری شود.

نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید

نگهداری مناسب این محصولات و سایر محصولات حساس به دما به شدت توسط سازمان هایی مانند سازمان غذا و دارو (FDA) و آژانس هایی مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کنترل می شود.

  • به عنوان مثال، نگهداری نادرست واکسن ها منجر به از دست دادن قدرت آن می شود و هزینه هنگفتی را هم برای محصول از دست رفته و هم هزینه واکسیناسیون مجدد نشان می دهد.
  • نگهداری نمونه های بیولوژیکی با ارزش یا غیر قابل تعویض نمونه دیگری است که در آن کنترل مناسب دما بسیار مهم است.
  • هزینه (و جریمه های احتمالی) ناشی از ذخیره سازی نامناسب در فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال های آزمایشگاهی توجیه کافی برای هزینه بالاتر آنها ارائه می دهد.
  • به همین دلیل است که کنترل دما و ثبت روزانه بسیار مهم است.

دسته بندی یخچال و فریزر آزمایشگاهی

فریزرهای آزمایشگاهی را می توان از جهات مختلفی دسته بندی کرد، اما ما با قابلیت دما شروع می کنیم. این با سایر دستورالعمل های انتخاب دنبال می شود.

در حالی که اکثر فریزرهای آزمایشگاهی معمولا از -10⁰C تا -25⁰C کار می کنند، بر اساس مدل ها استثناهایی وجود دارد. فریزرهای با دمای پایین دوباره بسته به مدل ها برای دماهای 25-، 30- و 40- درجه سانتی گراد در دسترس هستند.

نیاز به مدل‌های با دمای بسیار پایین برای نگهداری واکسن‌های کووید-۱۹ اغلب در مطبوعات ذکر می‌شود، که نمونه آن در مقاله علمی آمریکایی ذکر شده در بالا ذکر شده است. باز هم، بسته به مدل ، فریزرهای با دمای بسیار پایین را می توان از -40⁰ تا -86⁰C تنظیم کرد.

یک پیشنهاد: اگر یک فریزر آزمایشگاهی می‌خرید، فریزر را انتخاب کنید که دمای مورد نیازتان را ارائه کند، زیرا هر چه دما پایین‌تر باشد، به انرژی بیشتری نیاز دارد.

یخچال های آزمایشگاهی معمولا از 1⁰C تا 10⁰C کار می کنند.

پنج دستورالعمل انتخاب برای فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی

در بخش‌های بعدی، نکاتی را که باید در هنگام خرید یخچال یا فریزر آزمایشگاهی در نظر بگیرید، بررسی خواهیم کرد.

  1. ثبت دما و هشدارهای دما

CDC توصیه می کند دو بار در روز دمای یخچال و فریزر آزمایشگاهی را به صورت دستی بررسی و ثبت کنید. در حالی که این ممکن است از نظر سیستم های هشدار دهنده اضافی به نظر برسد، دستگاه های خودکار ممکن است دچار نقص شوند. پیش آمده.

هشدار یک ویژگی کاملاً حیاتی در هنگام ذخیره واکسن های ارزشمند، دارویی و بیولوژیکی است. حتی ساده‌ترین یخچال و فریزر آزمایشگاهی را می‌توان با آلارم‌های دماسنج دیجیتال اختیاری متشکل از یک حسگر داخلی که در یک بطری گلیکول قرار می‌گیرد و با سیمی که از روی واشر در کنار لولا می‌گذرد یا از طریق درگاه‌های دسترسی حسگر اختیاری به یک کنترل خارجی متصل می‌شود، نصب کرد. ماژول نمایش

هدف گلیکول این است که حسگر را از واکنش به نوسانات سریع دما مانند زمانی که در باز می شود، “عایق” کند.

مرحله بعدی یک زنگ دیجیتال صوتی و تصویری داخلی با دمای بالا/پایین با تماس های زنگ از راه دور برای هشدار به پرسنل در سایر نقاط تاسیسات است.

دیتا لاگرهای دمایی USB اختیاری با آلارم داخلی برای ثبت خودکار دمای داخلی در فواصل زمانی قابل برنامه ریزی توسط کاربر با استفاده از پروب های قابل ردیابی NIST در دسترس هستند. برای خواندن نتایج، کافی است درایو فلش USB را به رایانه وصل کنید و داده ها را برای بررسی و بایگانی به رایانه شخصی منتقل کنید.

  1. ظرفیت مورد نیاز خود را تعیین کنید

مهم است که اندازه واحد مورد نیاز خود را محاسبه کنید زیرا ظرفیت اضافی نه تنها منجر به هزینه بیشتر می شود بلکه می تواند فضای ارزشمندی را اشغال کند. به عنوان مثال، CDC پیشنهاد می‌کند که یک منبع 60 روزه از واکسن‌ها را در دسترس داشته باشید و در یک چرخه 30 روزه، واکسن‌های جایگزین را سفارش دهید و در عین حال مراقب تاریخ انقضا باشید.

  1. فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی یخ زدایی دستی و خودکار

تفاوت های مهمی بین واحدهای یخ زدایی دستی و خودکار وجود دارد.

  • واحدهای یخ زدایی خودکار عموماً مورد علاقه آزمایشگاه ها و داروخانه ها هستند. اکثر مدل ها دارای فن هایی هستند که هوای سرد را در سراسر دستگاه به گردش در می آورند تا دمای داخلی یکنواختی ایجاد کنند. برخی از مدل ها به کاربران امکان کنترل فرکانس و مدت چرخه یخ زدایی را می دهند. پر کردن دستگاه با محصول یا بطری های آب به کاهش نوسانات دما به دلیل چرخش کمپرسور و باز شدن درها کمک می کند.
  • یخچال های علمی یخ زدایی دستی با گردش مبرد از طریق لوله در دیوارها خنک می شوند. اختلاف دمای داخلی باعث گردش هوای سرد می شود. از آنجایی که در یخچال‌های یخ‌زدایی دستی گردش هوا توسط فن وجود ندارد، برای کاربردهایی مانند آزمایش در ظروف باز که در آن خشک شدن محصول به دلیل حرکت هوا مجاز نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بیشتر آزمایشگاه ها برای راحتی کار، فریزرهای علمی یخ زدایی خودکار را ترجیح می دهند. آنها خودنگهدار هستند و در طول چرخه های یخ زدایی نیازی به در دسترس بودن فریزر دوم ندارند. برخی از فریزرهای یخ زدایی خودکار مجهز به کنترل کاربر بر چرخه یخ زدایی هستند.
  • فریزرهای علمی یخ زدایی دستی مانند یخچال های یخ زدایی دستی کار می کنند. تجمع یخ روی دیوارهای داخلی و کندانسور باید بر اساس برنامه ریزی شده حذف شود که شامل ایجاد فضای فریزر جایگزین برای محتویات در طول عملیات یخ زدایی می شود.
  1. در مورد یخچال/فریزرهای آزمایشگاه ترکیبی چطور؟

به عنوان یک قاعده کلی، یک یخچال علمی مستقل و یک فریزر علمی مستقل کنترل دمای بهتری را نسبت به یخچال/فریزر ترکیبی با یک کندانسور حفظ می‌کنند. این باید زمانی در نظر گرفته شود که کنترل دقیق دما مهم است.

اما: در دسترس بودن فضای محدود و نیاز به ارائه هر دو قابلیت تبرید و انجماد نشان دهنده یک واحد علمی ترکیبی یخچال فریزر است. در اینجا توضیح مختصری از سه پیکربندی طراحی ارائه شده است:

  1. بهترین کنترل دما توسط یک یخچال و فریزر آزمایشگاهی ترکیبی ارائه می شود که در آن هر محفظه دارای کمپرسور، ترموستات و درب خارجی مخصوص به خود است. این نوع از مدل ترکیبی هنگام نگهداری محصولاتی که به درجه حرارت بسیار حساس هستند توصیه می شود.
  2. یک گزینه کم‌هزینه برای نگهداری محصولات با حساسیت کمتر به دما، فریزر/یخچال آزمایشگاهی با تنها یک کمپرسور برای هر دو محفظه است. این دو محفظه دارای درهای خارجی مجزا هستند و ممکن است دارای کنترل دمای جداگانه باشند. از آنجایی که هوای سرد از محفظه فریزر از طریق یک دریچه به داخل محفظه یخچال جریان می یابد، دمای دو محفظه کاملاً مستقل نیستند.
  3. وقتی فضا تنگ است، یک واحد یخچال/فریزر زیر پیشخوان یا میز را در نظر بگیرید. اینها معمولاً به عنوان یک محفظه یخچال که حاوی یک محفظه فریزر داخلی با یک در است پیکربندی می شوند. در این حالت محفظه فریزر ترموستات خود را ندارد.
  4. فریزر و یخچال آزمایشگاهی خود را کجا قرار دهید

این یک برخاستن با اندازه دو بار است، یک بار برش – شعار نجاران حرفه ای. یا روی مردی که یک قایق در زیرزمین ساخته تا بفهمد از در نمی‌گذرد.

در هنگام خرید یخچال و فریزر علمی نکاتی را که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • مکان یابی واحد مطمئن شوید که فضای فیزیکی کافی در دسترس است و نزدیکی به پریز برق وجود دارد – اختصاص داده شده ترجیح داده می شود. کابل های پسوند توصیه نمی شود.
  • واحدهای زیر پیشخوان در مقابل واحدهای مستقل. واحدهای زیر پیشخوان توکار نیازی به فضایی در طرفین و پشت ندارند زیرا از جلو تهویه می شوند. واحدهای ایستاده آزاد عموماً به فضایی در طرفین و بالا برای گردش هوا نیاز دارند. واحدهای ایستاده آزاد در طرفین و همچنین در بالا و جلو به پایان رسیده است. بسته به مدل، واحدهای داخلی ممکن است در طرفین و بالا به پایان برسد یا نشوند.
  • فاصله های جانبی، بالا و عقب برای واحدهای اندازه کامل. مشخصات سازنده این الزامات را نشان می دهد. به عنوان مثال، برخی از طرح ها به چند اینچ نیاز دارند در حالی که برخی دیگر را می توان به کابینت های جانبی و دیوارهای عقب چسباند.
  • آیا یخچال فریزر یا یخچال زیر پیشخوان در موارد موجود یا برنامه ریزی شده قرار می گیرد؟ اگر چنین است آیا فضای خالی کافی برای کارکرد صحیح تجهیزات وجود دارد؟ فضای کافی برای جابجایی دستگاه برای سرویس دهی بگذارید.
  • محیط محلی. از قرار دادن یخچال و فریزر در نزدیکی مجاری گرمایش یا در مناطقی که نور مستقیم خورشید دارند خودداری کنید.

تجهیزات فریزر آزمایشگاهی اختیاری

تجهیزات استاندارد و اختیاری موجود برای یخچال و فریزرهای علمی بسته به سازنده و مدل متفاوت است. ما در مورد سیستم های مختلف سنجش دما، نظارت و هشدار اظهار نظر کرده ایم که برخی از آنها به عنوان اختیاری طبقه بندی می شوند.

گزینه های دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • کاستورها یا ترازها در مقابل پاها
  • قفل درب و سایر سیستم های امنیتی
  • شیشه عایق در مقابل درهای جامد
  • قفسه بندی اضافی
  • کشو و سبد
  • لولای درب معکوس
  • فولاد ضد زنگ در مقابل نماهای بیرونی و/یا داخلی رنگ شده
  • پورت های حسگر برای دسترسی به تجهیزات علمی داخلی
  • پریزهای برق داخلی

فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی ویژه

ممکن است برای رسیدگی به مسائل ایمنی جدی از واحدهای قابل اشتعال و/یا ضد انفجار استفاده شود. واحدهای قابل اشتعال به گونه ای طراحی شده اند که مواد فرار نمی توانند توسط جرقه های سرگردان داخلی مانند کمپرسور یا روشنایی مشتعل شوند. اگر جو در خود آزمایشگاه فرار است، باید یخچال یا فریزر آزمایشگاهی ضد انفجار مشخص شود. این موضوع باید با دانشمندان تواتک در میان گذاشته شود.

امیدواریم این اطلاعات هنگام تعیین فریزر و یخچال آزمایشگاهی مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر و توصیه‌ها، لطفاً برای مشاوره تخصصی در مورد انتخاب مدل مناسب برای برنامه‌هایتان، با متخصصین یخچال و فریزر نور صنعت تجهیز تماس بگیرید.

کاربرد هودهای لامینار یا میکروبی در آزمایشگاه چیست؟

 

هود لامینار یا میکروبی

کاربرد هودهای لامینار یا میکروبی در آزمایشگاه

هودهای لامینار یا میکروبی هنگام کار با مواد ظریف یا خطرناک مانند سلول های بیولوژیکی یا مواد شیمیایی ناپایدار تجهیزات ضروری هستند. انتخاب نوع مناسب  هودلامینار به محققان علمی اجازه می دهد تا به طور ایمن و موثر در آزمایشگاه کار کنند. با ویژگی های هودهای لامینار یا میکروبی آشنا شوید تا بتوانید تجهیزات مناسب را برای آزمایشگاه یا اتاق تمیز خود انتخاب کنید.

هود لامینار میکروبی چیست؟

هود لامینار دستگاهی است که هوا را در داخل یک منطقه کاری نیمه بسته به گردش در می آورد و فیلتر می کند تا هم کارگران و هم نمونه هایی را که با آنها کار می کنند در برابر آلودگی محافظت کند. هود حاوی یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) است که 99.7 درصد از ذرات کوچک 0.3 میکرون را از هوا حذف می کند. هوای فیلتر شده در اطراف دستگاه تحت فشار بالا به گردش در می آید تا گرد و غبار را از منطقه آزمایشی دور نگه دارد.

انواع هود لامینار میکروبی

دو نوع اصلی از هودهای لامینار یا میکروبی وجود دارد: جریان افقی و جریان عمودی.

هود  لامینار یا میکروبی افقی

هود لامینار یا میکروبی عمودی

هودهای لامینار یا میکروبی عمودی گرانتر از هودهای لامینار افقی هستند، اما هنگام کار با مواد خطرناک، مانند مواد رادیواکتیو یا مواد شیمیایی که گازهای سمی تولید می کنند، ضروری هستند. در یک هود لامینار عمودی، فیلتر HEPA در بالای نیمکت قرار دارد و هوای فیلتر شده را به منطقه کار می‌برد. این هوا از میان شکاف‌های پایین و پشت کابینت جریان می‌یابد و به فیلتر بازگردانده می‌شود، جایی که ذرات حذف می‌شوند. این نوع هود اگزوز خطر تنفس کارگران در بخارات مضر را کاهش می دهد و به حفظ محیط ایمن آزمایشگاه برای کار کمک می کند.

نحوه استفاده از هودهای لامینار یا میکروبی

هودهای لامینار یا میکروبی تنها در صورت استفاده صحیح از آلودگی جلوگیری می کنند. اگر اجسام زیادی در محل کار قرار گیرند، جریان هوا را مختل می کنند و مانع از گردش موثر هود و تمیز کردن هوا می شوند. بنابراین، بسیار مهم است که محل کار را مرتب و عاری از بهم ریختگی نگه دارید.

اگر هودهای لامینار یا میکروبی کافی در آزمایشگاه خود ندارید، یا اگر هودهایی که دارید به اندازه کافی بزرگ نیستند، قسمت های کاری داخل هودها ممکن است با تجهیزات علمی مانند فنجان، پیپت و فلاسک پر شود. اطمینان حاصل کنید که کارگران شما تمام فضای مورد نیاز برای انجام کار خود را دارند.

آموزش در محل کار نیز حیاتی است. محققان و تکنسین هایی که در آزمایشگاه شما کار می کنند باید نحوه عملکرد هود لامینار و نحوه استفاده صحیح از آن را بدانند. این آموزش اولیه می تواند از آلودگی جلوگیری کند و به انجام آزمایشات و فرآیندهای علمی شما کمک کند.

هودهای لامینار یا میکروبی سفارشی

هر آزمایشگاه منحصر به فرد است، به این معنی که هودهای با اندازه استاندارد ممکن است به راحتی در فضای شما قرار نگیرند. در این مورد، هودهای لامینار یا میکروبی ساخته شده به صورت سفارشی می توانند به شما این امکان را بدهند که بیشترین استفاده را از فضای خود داشته باشید.

با نور صنعت تجهیز فردوس تماس بگیرید تا در مورد نیازهای هود اگزوز خود صحبت کنید و بدانید کدام محصولات برای آزمایشگاه یا اتاق تمیز شما مناسب هستند. چه به هودهای جریان افقی یا عمودی نیاز داشته باشید، چه راه حل های سفارشی، ما می توانیم به شما کمک کنیم تا هودهای لامینار یا میکروبی مورد نیاز خود را پیدا کنید.

تفاوت هود لامینار با هود شیمی چیست؟

 

هود آمایشگاهی

هود لامینار یا هود شیمی؟

خرید تجهیزات آزمایشگاهی می تواند کار دشواری باشد. به خصوص زمانی که شرایط قابل تعویض محصولات وجود داشته باشد. جریان آرام، هود تمیز، هود شیمی، هود لامینار کلاس 2. پس از چند دقیقه گشت و گذار در اینترنت، خطوط شروع به محو شدن می کنند و همه چیز کمتر مشخص می شود. بنابراین، جریان آرام دقیقاً چیست؟ هود شیمی چیست؟ هود لامینار کلاس 2 چیست؟ مهمتر از همه، تیم شما چگونه می تواند مطمئن شود که محصول مناسبی را برای رفع نیازهای خود دریافت می کنید؟ جریان آرام چیست؟

جریان آرام حرکت خطی یک سیال یا گاز در یک مسیر صاف یا بدون اختلال است. تصویر خروج آب از شیر آب؛ بدون مزاحمت در یک خط یکنواخت جریان دارد. هنگامی که آب به سینک برخورد می کند و قبل از تخلیه در جهات مختلف شسته می شود، به یک جریان متلاطم تبدیل می شود. آب همچنان به سمت زهکش در حال حرکت است، اما مسیر دیگر به طور یکنواخت به صورت خطی حرکت نمی کند.

کنترل‌های مهندسی اولیه (PEC)، مانند جریان آرام افقی، هود‌های تمیز، هودهای شیمی و هودهای میکروبی هدف PEC ارائه دینامیک جریان هوای آرام است. جریان هوای آرام از نقاط مرده یا مناطق دارای جریان گردابی جلوگیری می کند، فضاهایی که هوا در یک حرکت دایره ای بدون خروج از واحد حرکت می کند. با نگاهی به تفاوت‌های بین انواع کنترل‌های مهندسی اولیه در بازار، می‌توانیم متوجه شویم که چرا نقاط مرده می‌توانند مشکل ساز باشند. یک نقطه مرده یا منطقه ای در کنترل مهندسی که جریان هوای مثبت یا منفی را نشان نمی دهد، می تواند منجر به از دست دادن مهار یا کاهش تمیزی شود.

هود شیمی چیست؟

PEC ها محفظه هایی هستند که هوا را به صورت جریان آرام دستکاری می کنند تا هدفی را در آزمایشگاه شما انجام دهند. به طور خاص، هود شیمی یک PEC است که برای جذب و حاوی بخارات و بخارات شیمیایی طراحی شده است. طبق OSHA 29 CFR 1910. 1450، دودکش آزمایشگاهی محفظه ای با پنج طرف و یک سمت ششم قابل تنظیم برای تعامل اپراتور است. هود دارای طیف وسیعی از معیارهای عملکرد بسته به کاربرد یا آزمایش انجام شده در داخل هود است. در AirClean Systems، ما سعی می‌کنیم دسته‌های هودهای میکروبی را تقسیم کنیم: حفاظت از اپراتور یا حفاظت فرآیند، بسته به نیاز مشتری و برنامه.

هودهای شیمی  محافظ اپراتور و هودهای میکروبی به عنوان واحدهایی طبقه بندی می شوند که برای محافظت از کاربر نهایی طراحی شده اند. این می تواند، برای مثال، نمونه های بیولوژیکی در مورد ایستگاه کاری ایمنی بیولوژیکی باشد. همچنین می‌تواند در مورد دودهای بدون مجرا یا کل اگزوز، دود یا بخارات خطرناک باشد. این هودها هوا را از طریق ارسی جلو می کشند و از یک سیستم بافل تحت فشار برای ارائه دینامیک جریان هوای آرام استفاده می کنند. طراحی مهندسی شده یک هود شیمی باید از هر گونه مناطق مرده در داخل محفظه جلوگیری کند و بخارهای مضر را از کاربر نهایی دور کند.

 

هود شیمی

هودهای شیمی بدون مجرای AirClean® Systems از بادگیر داخلی AirZone ™ استفاده می کنند. هودهای شیمی به طور خاص برای از بین بردن نقاط مرده و حفظ هوای بدون تلاطم در سراسر واحد طراحی شده اند. گیج کننده AirZone هوای آزمایشگاه را به جلوی کاپوت می کشد و یک الگوی جریان آرام را به سمت عقب ایجاد می کند. این فرآیند مناطق مرده یا جریان های گردابی را از بین می برد. عمل جریان آرام از تجمع هوای بالقوه خطرناک یا آلوده در محفظه هود شیمی جلوگیری می کند. هوای تجمعی می تواند برای کاربر نهایی خطر آتش سوزی یا خطرناک باشد. در حالی که این جریان هوا جریان آرام را تشکیل می دهد، این یک هود لامینار کلاس 2 سنتی نیست که توسط بدنه های استاندارد مختلف تعریف شده است.

هود لامینار کلاس 2 چیست؟

هود لامینار کلاس 2  افقی به این صورت تعریف می شود. یک میز کار بسته که برای ایجاد یک محیط کاری بدون آلودگی از طریق فیلترهای HEPA نصب شده استفاده می شود که تمام ذرات وارد شده به کابینت را جذب می کند. هود لامینار کلاس 2 افقی  برای کار با موادی است که برای سلامت پرسنل خطرناک نیستند. هودهای لامینار AirClean Systems تحت خط حفاظت فرآیند ما طبقه بندی می شوند. حفاظت فرآیند هودها، ایستگاه های کاری و محفظه هایی را توصیف می کند که از نمونه ها در برابر آلودگی متقابل محافظت می کنند. این واحدها هوای با راندمان بالا و بدون ذرات (HEPA) را به صورت جریان آرام بر روی سطح کار یا در سراسر سطح کار می فرستند. طراحی یک محیط تمیز و فشار مثبت را فراهم می کند که از نمونه ها محافظت می کند.

 

هود لامینار

هودهای لامینار و هود‌های تمیز AirClean Systems یک محیط اتاق تمیز با ذرات کم ISO 5، کلاس 100 ایجاد می‌کنند که برای کاربردهایی مانند کشت سلولی و آماده‌سازی و مدیریت اسیدهای نوکلئیک عالی است. جریان هوای آرام افقی یا عمودی از نقاط مرده ای جلوگیری می کند که می توانند آلودگی را در داخل واحد ذخیره کنند و در نهایت محیط تمیز مورد نیاز برای برنامه را ایجاد کنند.

هود میکروبی چیست؟

یک هود دود جریان آرام، هم فناوری حفاظت از فرآیند و هم حفاظت از اپراتور را در یک واحد شریک می کند. AirClean Systems DuraMax  Total Exhaust Flow Hood این سطح از حفاظت کامل را ارائه می دهد.

 

هود میکروبی

هوای تمیز ISO 5 کلاس 100 بر روی سطح کار فرو می رود و محیط کاری تمیز و عاری از آلودگی را فراهم می کند. سپس هوای آزمایشگاه در جلوی دستگاه به داخل کشیده می‌شود در حالی که هوای فیلتر HEPA به سمت ارسی جلویی فرو می‌رود که باعث ایجاد یک پرده هوا در دهانه دستگاه می‌شود. این فعالیت برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به سطح کار طراحی شده است. سپس هوا در خارج از آزمایشگاه تخلیه می شود. DuraMax از پلی پروپیلن ذوب شده حرارتی ساخته شده است که یک راه حل ایده آل برای کاربردهایی مانند آنالیز فلزات ردیابی ارائه می دهد.

نقش هودهای میکروبی کلاس2 در جریان آرام آزمایشگاه

 

هودهای میکروبی کلاس2 

جریان آرام هودهای میکروبی کلاس2 چیست؟

جریان آرام هودهای میکروبی کلاس2  به عنوان جریان هوایی تعریف می شود که در آن کل بدنه هوا در یک فضای تعیین شده از نظر سرعت و جهت یکنواخت است.

هود جریان آرام چیست؟

هودهای میکروبی کلاس2 و هودهای میکروبی بیولوژیکی نمونه های رایج هودهای جریان آرام هستند. آنها محفظه های آزمایشگاهی هستند که برای هدایت دقیق هوای فیلتر شده HEPA طراحی شده اند. برخی از این هودها از اقلامی که روی سطح کار قرار می گیرند از آلودگی محافظت می کنند.

برخی دیگر از قرار گرفتن کاربر در معرض آلاینده ها در محل کار جلوگیری می کنند. هودهای جریان آرام اغلب برای کار با نمونه های بیولوژیکی، نیمه هادی ها یا سایر مواد حساس استفاده می شوند.

بر اساس CDC ، اصل جریان هوای آرام برای اولین بار در اوایل دهه 1960 توسعه یافت. این هنوز هم برای آزمایشگاه‌های مدرن بسیار مرتبط است، زیرا به معنای واقعی کلمه نحوه حرکت ایمن هوا را در بسیاری از نسل‌های محفظه‌های آزمایشگاهی شکل داده است.

امروزه دسته های زیادی از هودهای میکروبی کلاس2 وجود دارند. اگرچه آنها بسته به علم انجام شده در داخل متفاوت هستند، اما یک مخرج مشترک وجود دارد: همه از این نوع جریان هوای یک طرفه برای کمک به حفظ عقیمی، جلوگیری از آلودگی متقابل و کاهش تلاطم استفاده می کنند.

چگونه از جریان هوای آرام در انواع مختلف تجهیزات استفاده می شود؟

هودهای میکروبی کلاس2 ، که گاهی اوقات به عنوان هودهای جریان آرام شناخته می‌شوند، حفاظت محصول را از طریق جریان پایین لایه لایه فیلتر شده با HEPA بر روی منطقه کار حفظ می‌کنند. طبق تعریف NSF ، این هودهای تهویه شده همچنین دارای جریان هوای داخل در جلوی باز برای محافظت از اپراتورها و هوای خروجی فیلتر شده HEPA برای حفاظت از محیط زیست هستند.

  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع A هوا را به آزمایشگاه بازگردانند مگر اینکه اتصال سایبان تضمین شود.
  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع B به بیرون از مجرای سختی برخوردار هستند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع C1 می توانند در حالت نوع A یا نوع B کار کنند. هر مدلی که برای برنامه شما مناسب باشد، عملکرد ایمن در هودهای های میکروبی برای محافظت از یکپارچگی کار و ایمنی شخصی شما ضروری است.
  • ایستگاه‌های PCR ، محفظه‌هایی که به‌طور خاص برای محل آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز طراحی شده‌اند، از جریان عمودی هوای فیلتر شده با HEPA برای حفظ یک محیط کاری بدون ذرات استفاده می‌کنند. یک نور UV برای دناتوره کردن مواد ژنتیکی (DNA، RNA، و غیره) و ایجاد آلودگی ثانویه ضروری است.
  • هودهای کشت بافت برای کاربردهایی که نیاز به محافظت از محصول دارند، مانند آماده سازی صفحه رسانه یا نگهداری کشت بافت مناسب هستند. هوا قبل از اینکه از فیلتر HEPA کشیده شود، از طریق یک پیش فیلتر واقع در بالای نیمکت تمیز به داخل کشیده می شود.
  • در یک هود تمیز عمودی ، هوای آرام به صورت عمودی بر روی منطقه کار پخش می شود. در یک هود تمیز افقی ، هوای آرام به صورت افقی به سمت اپراتور پخش می شود. در هر دو مورد، جریان آرام یک منطقه کاری بدون ذرات را فراهم می کند.

(توجه داشته باشید که برخی از دسته‌بندی‌های تجهیزات آزمایشگاهی، مانند هودهای کلاس I با بافل‌های سوراخ‌دار یا هودهای شیمی با کارایی بالا، از جریان آرامی استفاده می‌کنند .

بنابراین، جریان هوای منطقه ای چیست؟

جریان هوای منطقه ای واقعاً آرام نیست. جریان هوای منطقه‌ای زمانی استفاده می‌شود که تجهیزات نتوانند به تمام حفاظت مورد نیاز هودهای میکروبی کلاس 2 با جریان هوای آرام استاندارد دست یابند. هر منطقه یا ستون جریان هوا تعریف شده است و محدوده خاص خود را در سرعت هوا دارد. این اجازه می دهد تا ستون های هوای مانع با سرعت بالاتر به عنوان یک راه حل مهندسی برای تجهیزاتی که در غیر این صورت دارای رتبه بندی ضعیفی برای مهار یا محافظت از محصول هستند، استفاده شود.

جریان هوای آرام با جریان رقیق سازی چه تفاوتی دارد؟

جریان رقیق سازی با جریان هوای آرام یکسان نیست. اصل جریان رقیق سازی در تجهیزاتی مانند جعبه های دستکش فیلتر شده استفاده می شود. در این موارد، هوای فیلتر شده با HEPA با آلاینده‌های موجود در هوای داخل جعبه دستکش مخلوط شده و رقیق می‌شود و آن آلاینده‌ها از طریق یک سیستم اگزوز فیلتر شده حذف می‌شوند. پس از مهر و موم شدن منبع آلودگی، نرخ رقت – یا تغییرات هوا در دقیقه – تعیین می کند که چقدر باید قبل از اینکه مواد از محفظه اصلی خارج شوند، سپری شود.

جریان آشفته چیست؟

در حالی که جریان آرام هوا به کاهش تلاطم کمک می کند، جریان متلاطم با ایجاد چرخش های ناخواسته هوا که ذرات را به طور تصادفی روی سطوح داخل یک محفظه قرار می دهد، آن را تشویق می کند. جریان آشفته می تواند برای کارهایی که به محیطی عاری از گرد و غبار نیاز دارد مختل شود و می تواند منجر به آلودگی شود. انسدادها، مانند اقلامی که در داخل محفظه ها باقی می مانند، می توانند این آشفتگی ناخواسته را ایجاد کنند.

چگونه از آلودگی کشت سلولی در آزمایشگاه جلوگیری کنیم؟

 

کشت سلولی

چگونه از آلودگی کشت سلولی جلوگیری کنیم؟

در داخل بدن، سلول ها توسط سیستم ایمنی بسیار پیشرفته و پیشرفته محافظت می شوند. پس از جداسازی از بافت ها، سلول ها در کشت “به تنهایی” هستند. بنابراین ما باید آنها را با تکنیک‌های آسپتیک دقیق محافظت کنیم تا از آلودگی آن‌ها به میکروارگانیسم‌هایی که در اطراف ما، از جمله داخل آزمایشگاه وجود دارند، جلوگیری کنیم.

انواع مختلفی از آلودگی وجود دارد: برای مثال، سلول ها می توانند با باکتری، مایکوپلاسما یا کپک آلوده شوند. شناسایی برخی از آنها سخت تر از دیگران است  (مانند مایکوپلاسما) و بنابراین بدون اینکه شما بدانید می تواند تاثیر زیادی بر نتایج شما داشته باشد. دیگران قابل توجه خواهند بود و شما را مجبور می کنند آزمایش های خود را قطع کنید – که باعث اتلاف وقت، انرژی و پول می شود. آلودگی های آزمایشگاهی می تواند برای دانشمندان یک کابوس باشد، به خصوص که می تواند از یک نمونه به همه نمونه های موجود در همان انکوباتور یا هود سرایت کند. بنابراین، مسئولیت مهمی برای همه افراد آزمایشگاه است که تا حد امکان مراقب باشند، نه تنها به خاطر آزمایش های خود، بلکه به خاطر آزمایش های دیگران نیز.

اقدامات برای جلوگیری از آلودگی متعدد است و باید در طول حمل و نقل اعمال شود. با تجربه، این اقدامات به ماهیت دوم تبدیل می شوند، اما هنوز هم می توان اشتباهات غیرارادی را آسان کرد. در حالی که زمینه کشت سلولی در حال حرکت به سمت سطوح بالاتر اتوماسیون  تا حدی برای جلوگیری از آلودگی سلولی است، از امروز ما هنوز بیشتر به کار دستی متکی هستیم، که فرصت های زیادی برای اشتباهات در جابجایی آسپتیک، به ویژه برای مبتدیان فراهم می کند.

در اینجا، نکات ضروری برای حفظ محیط آسپتیک و جلوگیری از آلودگی کشت سلولی را ارائه می دهیم.

1. از دستکش، کت های آزمایشگاهی و استفاده از هود استفاده کنید

ناگفته نماند که شما باید یک مانع بین سلول های خود و محیط غیر استریل که آزمایشگاه شما (یا در واقع خودتان) است ایجاد کنید. استفاده از دستکش، روپوش آزمایشگاهی و هود این کار را انجام می دهد. از روکش های آزمایشگاهی خود فقط در داخل آزمایشگاه کشت سلولی خود استفاده کنید و مرتباً آنها را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که هود شما اغلب سرویس می شود تا اطمینان حاصل شود که به درستی کار می کند توجه داشته باشید که بسته به سطح محافظتی که از سلول ها و کاربران می خواهید، انواع مختلفی از هودها وجود دارد .

2. از هود خود به درستی استفاده کنید

داشتن هود برای اطمینان از محیط استریل کافی نیست: باید به درستی از آن استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که جریان هوا را در داخل هود مسدود نمی کنید: مواد را روی خروجی ها یا ورودی های هوا که اغلب در جلو و پشت فضای نیمکت شما در داخل هود یافت می شوند قرار ندهید. علاوه بر این، مطمئن شوید که در داخل هود به خوبی کار می کنید، نه خیلی نزدیک به لبه تا مطمئن شوید که در واقع در شرایط استریل کار می کنید. ممکن است بخواهید در پایان روز هود خود را خالی کنید و قبل و بعد از هر بار استفاده حتما آن را با اتانول 70 درصد یا 70 درصد IMS پاک کنید. برخی از گروه‌ها انتخاب می‌کنند که یک سطل زباله در داخل هود داشته باشند، اگر دارید، آن را خالی کنید و مرتباً تمیز کنید. برخی دیگر ترجیح می دهند آن را خارج از هود نگه دارند، زیرا استفاده از مواد یا معرف ها برای مدت طولانی در داخل هود می تواند خطر آلودگی را افزایش دهد. در نهایت، هودها اغلب با نور ماوراء بنفش عرضه می‌شوند: آن را در پایان روز روشن کنید تا هود خود را در حالی که از آن استفاده نمی‌کنید، استریل کنید.

3. دستگاه جوجه کشی و حمام آب خود را به طور مرتب تمیز کنید

برخی از انکوباتورهای جدید دارای ظرفیت خود تمیز شوندگی هستند – برخی دیگر باید به صورت دستی تمیز شوند. این کار را اغلب انجام دهید؛ پروتکل بسته به انکوباتور متفاوت خواهد بود. اگر از سینی آب در داخل دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید، آب را اغلب تعویض کنید. ممکن است گاهی لازم باشد برای جلوگیری از آلودگی یک ماده شیمیایی به آب اضافه کنید (همیشه بررسی کنید که این ماده شیمیایی با موادی که سینی شما از آن ساخته شده است، سازگار است). به طور مشابه، آب حمام آبی که در آن محیط خود را گرم می کنید باید به طور مرتب تعویض شود. هر بار که آن را عوض می کنید، یک حمام آب اضافه کنید.

4. همه چیز را با اتانول یا IMS اسپری کنید

اتانول معمولاً برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود. اطمینان حاصل کنید که از اتانول 70 درصد مخلوط با آب استفاده می کنید، نه غلظت کمتر. این آب به دلیل افزایش کارایی اتانول در کشتن باکتری ها و برخی ویروس ها شناخته شده است. دستکش ها و هر چیزی که داخل کاپوت می آورید با اتانول اسپری کنید. توجه به این نکته مهم است که هر بار که چیزی خارج از کاپوت را لمس می‌کنید، باید قبل از قرار دادن دستکش در داخل هود، دوباره آن را اسپری کنید. این امر در مورد اتوماسیون هایی که ممکن است مورد توجه قرار نگیرند مانند حرکت دادن صندلی، پرتاب چیزی به خارج از کاپوت یا دست زدن به عینک صدق می کند. برای برچسب زدن ظروف آزمایشگاهی خود، نشانگرهای ضد اتانول بخرید، در غیر این صورت اسپری کردن اتانول روی آن برچسب شما را پاک می کند.

5. قرار گرفتن سلول ها در محیط های غیر استریل را به حداقل برسانید

از آنجایی که تلاش زیادی برای حفظ یک محیط استریل در داخل انکوباتور و هود انجام می شود، مطمئن شوید که زمان صرف سلول ها در خارج از این محیط ها را به حداقل برسانید. به عنوان مثال، هنگامی که آنها را زیر میکروسکوپ بررسی می کنید، یا زمانی که آنها را از دستگاه جوجه کشی به هود منتقل می کنید. اگر مجبورید سلول های خود را برای مدت طولانی در شرایط غیر استریل استفاده کنید، به عنوان مثال در طول تصویربرداری تایم لپس، و باید سلول ها را دوباره در انکوباتور قرار دهید، در صورت امکان یک انکوباتور جداگانه برای این منظور تعیین کنید. به این ترتیب، افزایش خطر آلودگی به یک انکوباتور محدود می شود.

چگونه از آلودگی کشت سلولی جلوگیری کنیم

6. معرف های استریل بخرید و آنها را استریل نگه دارید!

حتما معرف هایی را خریداری کنید که استریل هستند. این شامل رسانه ها، PBS یا هر محصول دیگری است که با سلول ها در تماس است. اگر از معرف‌ها برای کارهای دیگری که استریل نیستند، مانند آنتی‌بادی‌ها استفاده می‌کنید، از آنها برای کشت سلولی خود استفاده نکنید. دو انبار جداگانه از معرف های استریل و غیر استریل نگه دارید. علاوه بر این، شما همچنین می توانید انتخاب کنید که رسانه خود (یا هر معرف مایع دیگر) را از طریق غشاهایی که باکتری ها را حذف می کنند، فیلتر کنید. به طور معمول، فیلترهای 0.2 میکرومتر برای مسدود کردن باکتری ها کافی است. راه دیگر برای حفظ استریل بودن معرف‌ها این است که آن‌ها را به مقدار کافی تقسیم کنید. به این ترتیب، اگر یک سهم آلوده شود، کل سهام تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، و می‌توانید به جای کل سهام، یک سهم را دور بریزید. شما همچنین می توانید معرف های از پیش تعیین شده را خریداری کنید.

7. از ظروف آزمایشگاهی استریل استفاده کنید

جدا از معرف‌ها، باید ظروف آزمایشگاهی را نیز استریل کنید که سلول‌ها با آن در تماس هستند. برای استریل کردن آنها می توانید از دستگاه اتوکلاو استفاده کنید. اما مطمئن شوید که ظروف آزمایشگاهی شما می توانند اتوکلاو شوند! همه مواد نمی توانند دمای اتوکلاو را حفظ کنند. برای مثال، دانشمندان اغلب پیپتاتورها یا نوک پیپت ها را اتوکلاو می کنند. اگر می توانید، مواد مصرفی را بخرید که از قبل استریل شده اند، مانند فلاسک. برای حفظ استریل بودن، کیسه فلاسک ها را فقط یک بار باز کنید که آن را اسپری کرده و داخل هود قرار دهید. پس از اتمام کار، کیف را در داخل کاپوت ببندید و سپس آن را به بیرون بازگردانید. اگر کیسه را با نوار چسب می‌بندید و نوار بیرون از کاپوت است، کیف را با دست بسته نگه دارید تا زمانی که آن را بچسبانید. اگر منبع آب تصفیه شده در آزمایشگاه خود دارید، می توانید آب را اتوکلاو کنید.

8. از نکات فیلتر استفاده کنید و آنها را اغلب تغییر دهید

نوک پیپت که حاوی فیلتر است از تماس محلول داخل نوک با پیپتور جلوگیری می کند. بدون نوک فیلتر، پیپتور شما می‌تواند آلوده شود، بنابراین هر نمونه دیگری را که لمس می‌کند آلوده می‌کند اول، این بدان معناست که اگر یک نمونه با میکروارگانیسم‌ها آلوده شود، می‌تواند به نمونه‌های دیگر سرایت کند، اما همچنین می‌تواند به این معنی باشد که می‌توانید سلول‌ها را به طور غیرارادی از یک نمونه وارد کنید. نمونه به دیگری به همین دلیل، مطمئن شوید که نکات خود را اغلب در طول آزمایش‌ها، به‌ویژه بین نمونه‌ها تغییر می‌دهید. هنگامی که با پیپت کار می کنید مراقب باشید که نوک پیپت مستقیماً با چیز دیگری تماس نداشته باشد و اگر نوک آن را عوض کردید. نکته مهم، اگر می خواهید چیزی را از بطری پیپت کنید، از استفاده از پیپتاتوری که باید داخل بطری قرار دهید، خودداری کنید.

9. اغلب سلول های خود را بررسی کنید

اگرچه برخی از آلودگی ها، مانند آلودگی های مرتبط با مایکوپلاسما، به سختی قابل تشخیص است، اما همیشه عاقلانه است که سلول های خود را به طور منظم زیر میکروسکوپ بررسی کنید. اگر چنین کردید، سعی کنید سلول های خود را برای مدت طولانی از انکوباتور دور نکنید تا خطر آلودگی به حداقل برسد. شما می توانید باکتری های متحرک (با زباله های سلولی اشتباه نگیرید!)، تغییرات مورفولوژیکی یا نرخ تکثیر غیر معمول را بررسی کنید. اگر مشکوک هستید که نمونه شما به مایکوپلاسما آلوده شده است، کیت های تجاری برای تایید این موضوع وجود دارد.

10. نمونه های آلوده خود را سفید کنید

اگر فکر می کنید نمونه شما آلوده است، آن را با 10% سفید کننده، تریژن یا کلروس در سینک یا دور از انکوباتور برای مدتی پر کنید. داخل سینک را خالی کنید و ظرف کشت را دور بیندازید. اگر متوجه شدید که نمونه شما آلوده است، به همتایان خود، به خصوص آنهایی که در همان انکوباتور نمونه دارند، هشدار دهید! این واقعاً مهم است، به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت واکنش نشان دهند، بررسی کنند که نمونه‌هایشان خوب هستند و اگر درست نیستند برنامه‌ریزی کنند. اگر امکان خالی کردن تمام نمونه های انکوباتور وجود دارد، دستگاه جوجه کشی را تمیز کنید.

11. از روش خوب برچسب زدن استفاده کنید

نگه داشتن سوابق خوب از ذخایر مکمل های سلولی و رسانه ها به شما کمک می کند تا منابع آلودگی را سریعتر شناسایی کنید. اگر متوجه شدید که برخی از سلول‌ها آلوده هستند، باید بتوانید سهامی را که این سلول‌ها به آن تعلق دارند شناسایی کنید و آزمایش کنید که آیا آلودگی در کل انبار مشترک است یا خیر. به طور مشابه، اگر دسته ای از رسانه ها یا مکمل هایی که استفاده می کردید را می شناسید، می توانید برای جلوگیری از آلودگی مکرر، ذخایر آسیب دیده را بررسی کنید یا دور بیندازید. برچسب‌گذاری خوب همچنین می‌تواند از آلودگی آزمایش‌های شما به انواع سلول‌های دیگر جلوگیری کند: شما می‌خواهید مطمئن شوید که سلول‌هایی که در داخل سنجش خود دارید همان‌هایی هستند که فکر می‌کنید هستند. این یک مشکل بزرگ در این زمینه است، با بیش از 30000 مطالعه با استفاده از خطوط سلولی اشتباه . بنابراین، مطمئن شوید که تمام فلاسک ها و ویال های خود را به درستی برچسب گذاری کرده اید تا احتمال آلودگی متقاطع بین نمونه ها به حداقل برسد.

12. عقل سلیم

آخرین اما نه کم اهمیت، عقل سلیم راه طولانی را برای جلوگیری از آلودگی انجام می دهد. برای مثال، در آزمایشگاه کشت سلولی خود با باکتری ها یا کپک ها کار نکنید. نیازی به گفتن نیست که هیچ نمونه حاوی باکتری نباید در انکوباتور کشت سلولی شما قرار داده شود. اگر بیمار هستید، سعی کنید از انجام کارهای کشت سلولی خودداری کنید (ما قدردان هستیم که این ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد). صحبت کردن در مقابل انکوباتورهای باز یا در حین کار با هود را به حداقل برسانید. درهای انکوباتور را برای مدت طولانی باز نگذارید. دست های خود را قبل و بعد از کشت سلولی بشویید!

بهترین نکات کاربردی برای استفاده از هودهای میکروبی کلاس2

 

هودهای میکروبی کلاس2

بهترین نکات کاربردی برای هودهای میکروبی کلاس2

سلول های خود را سالم و شاد نگه دارید

در ایجاد یک “حباب” حیاتی در یک محیط آزمایشگاهی متخاصم، هودهای میکروبی کلاس2 از کارگران، محیط زیست و فرآیندهای مربوط به سلول‌ها یا بافت‌های بیولوژیکی محافظت می‌کنند.

اولین نکته کاربردی که بیشتر متوجه شیمیدانان و دانشمندان تحلیلی است، این است که هودهای میکروبی کلاس2 که هودهای شیمی نیستند. جریان هوا در هودها قوی تر است و از محصولات یا فرآیندها در برابر هوای محیط و آلاینده های فراوان آن محافظت نمی کند. هودهای شیمی نیز به بیرون منفجر می شوند، در حالی که هودهای میکروبی کلاس2 ممکن است هوای آزمایشگاه را از طریق فیلتر HEPA تخلیه یا بازیافت کنند و هوای پاک شده را به آزمایشگاه بازگردانند. دانستن نوع حفاظت مورد نیاز برای محصول، فرآیند و کارگر، کلید انتخاب هودهای میکروبی کلاس2مناسب است.

 

تو روی نیمکت نیستی!

اگر از آنها خواسته شود، اکثر کاربران متوجه خواهند شد که فضاهای داخل هودهای میکروبی کلاس2 به طور بالقوه خطرناک هستند. با این حال، جف سرل، معاون ارشد در Germfree (اورموند بیچ، فلوریدا)، هشدار می دهد که رضایت به راحتی جایگزین احتیاط می شود. آگاه باشید که در یکهود میکروبی  کار می کنید و نه روی نیمکت یا پشت میز خود. کارتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی مشکلاتی پیش می‌آید بتوانید اتفاقات داخل هود را کنترل کنید.»

کاربران باید بدانند که ویژگی اصلی ایمنی در همه هودهای میکروبی کلاس2 جریان هوای داخل است. برخلاف هودهای شیمی که فقط هوا را از ناحیه تنفس اپراتور می کشند یا از آن دور می کنند، هودهای میکروبی کلاس2 باید هوای جریان پایین فیلتر شده HEPA را نیز متعادل کنند. سرل می‌گوید: «این تعادل می‌تواند تحت‌تاثیر جایگاهی که کاربران می‌ایستند یا حرکات آن‌ها قرار می‌گیرد.

دوون کرامر، متخصص فروش در ایر ساینس (فورت مایرز، فلوریدا)، خاطرنشان می‌کند که حتی «قرار دادن هود های میکروبی در داخل یک اتاق برای اطمینان از جریان هوای بهینه ضروری است». برنامه ریزی کاری باید شامل هر مرحله از یک گردش کار یا آزمایش، از جمله نحوه رسیدگی به زباله و جلوگیری از آلودگی متقابل باشد. Serle بسته به دست تکنسین (از چپ به راست یا بالعکس) از «تمیز به کثیف» یا «کثیف به تمیز» پیشنهاد می‌کند. “به طور معمول، کثیف برای تمیز کردن در جهت چپ به راست است، بنابراین مواد و تجهیزات هرگز نباید در جهت مخالف حرکت کنند، از راست به چپ.”

اجتناب از آلاینده های موجود در هوا

هودهای میکروبی کلاس2 با تصفیه هوای غیر استریل محیط آزمایشگاه از طریق فیلتراسیون HEPA کار می کنند. سپس هوای تصفیه شده به سمت پایین، به سمت محصول یا فرآیند روی سطح کار هودهای میکروبی کلاس 2  دمیده می شود. از آنجایی که محصول یا فرآیند ممکن است این هوا را آلوده کرده باشد، قبل از تخلیه به خارج یا برگشت به آزمایشگاه از فیلتر دوم HEPA عبور می کند. بنابراین، به عنوان یک نکته کلی، آزمایشگاه ها باید آن فیلترها را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که جریان هوا در حد مشخصات باقی می ماند.

دکتر دانیل آیزنمن، مدیر خدمات ایمنی زیستی در Advarra (پارک مثلث تحقیقاتی، NC) می گوید: «محققان اغلب تصور می کنند که کار در یک هودهای میکروبی کلاس2 محیط کاری استریل را تضمین می کند. با این حال، هود فقط از آلاینده های ذرات معلق در هوا محافظت می کند.

برای جلوگیری از اکثر منابع آلودگی، آیزنمن نکات زیر را ارائه می دهد:

  • سطوح کار را قبل و بعد از کار ضد عفونی کنید تا آلودگی سطح را به حداقل برسانید یا از بین ببرید
  • اطمینان حاصل کنید که مواد وارد شده به هود ضد عفونی یا استریل شده باشند
  • برای جلوگیری از ایجاد آلودگی از پوست محقق، هر جا مناسب است از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنید. “انسان دائما در حال ریختن سلول های پوستی است که با باکتری پوشانده شده است”
  • برای جلوگیری از ایجاد آلودگی با تکنیک آسپتیک آشنا شوید
  • از مسدود کردن گریل های ورودی هوا در جلو و پشت سطح کار خودداری کنید، زیرا ممکن است جریان هوا را مختل کند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 سطل های ذخیره سازی نیستند! از نگهداری مواد در هود که ممکن است جریان هوا را مختل کند خودداری کنید
  • دستکش ها را هر زمان که سطوح غیر استریل خارج از هودهای میکروبی کلاس2 را لمس کردند، ضدعفونی کنید یا سطوح تماس را پردازش کنید
  • تصور نکنید نور UV هود به طور موثر سطح کار هود را ضد عفونی می کند. بسیاری از هودهای میکروبی کلاس2  مجهز به واحدهای ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش هستند، اما UV جایگزین تکنیک آسپتیک و گندزدایی کامل نیست. UV قابلیت نفوذ ضعیفی برای ضدعفونی مایع یا جامداتی دارد که ممکن است از آلاینده‌های میکروبی محافظت کند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 را دور از درها و مناطق پرتردد قرار دهید تا از جریان هوای آشفته ای که با جریان هوای داخل هود تداخل می کند جلوگیری کنید.
  • از شعله های باز که ممکن است جریان هوا را نیز در داخل کاپوت مختل کند، خودداری کنید. “فیلترهای هپا آتش گرفتن شناخته شده اند”
  • از استفاده از مواد شیمیایی فرار یا خطرناک در هودهای میکروبی کلاس2خودداری کنید. متداول ترین هودهای میکروبی کلاس2 (کلاس II، نوع A2) 70 درصد به داخل اتاق باز می گردند و در برابر بخارات شیمیایی محافظت صفر می کنند.

فقط به اندازه کاربر ایمن است

“علاوه بر این، به یاد داشته باشید که هودهای میکروبی کلاس2 باید پس از نصب، سالانه و پس از تعمیر، گواهینامه دریافت کنند. آیزنمن می افزاید: گواهی نامه های معتبر بنیاد ملی بهداشت (NSF) عملکرد را در چارچوب پارامترهای مشخص شده توسط سازنده و استاندارد NSF49 برای هودهای میکروبی کلاس2 تضمین می کنند.

مانند هر عملیات آزمایشگاهی، ایمنی نگرانی اصلی هنگام کار با هودهای میکروبی کلاس2 است. راجر پونز، مدیر محصول در Telstar (بریستول، PA)، خاطرنشان می‌کند که کار هودهای میکروبی کلاس2 اغلب شامل خطرات زیستی است، بنابراین «صرف نظر از عاملی که کاربر با آن کار می‌کند، هودهای میکروبی کلاس2 فقط به اندازه فردی که آن را اداره می‌کند ایمن است. کاربران باید از برنامه‌های نگهداری و صدور گواهینامه پیروی کنند و کابینت را از طریق پروتکل‌های تمیز کردن تعیین‌شده تمیز یا ضدعفونی کنند. علاوه بر این، Pons از کاربران می‌خواهد که زباله‌ها را از ریختن زباله‌ها در یک کیسه خطرات زیستی در داخل کابینت نگه دارند، نه بیرون از آن. ریزش ها را با یک حوله ضدعفونی کننده بپوشانید تا از آئروسل شدن جلوگیری شود و به ماده ضدعفونی کننده زمان بدهید تا کار کند. پس از تمیز کردن، بسته به ماده ضد عفونی کننده، باید از یک آبکش استریل برای جلوگیری از خوردگی فولاد ضد زنگ داخل کابینت استفاده شود.

بس است

اسکات آلدرمن، مدیر عملیات در موسسه واکسن انسانی دوک (چپل هیل، NC)، به مدیران آزمایشگاه توصیه می کند که بیش از نیاز خود هودهای میکروبی کلاس2 خریداری نکنند و تصمیمات را بر اساس درک خطرات ناشی از کار خود قرار دهند. بیشتر فعالیت‌هایی که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بالینی یا زیست‌پزشکی انجام می‌شوند به هودهای میکروبی کلاس2 کلاس II نوع A2 نیاز دارند. افزودن یک اتصال سایبان به سیستم اگزوز ساختمان یا خرید هودنوع B بدون دلیل موجه هزینه ها را افزایش می دهد و احتمالاً خطر خرابی هو.د  را افزایش می دهد.

Alderman همچنین در هودهای میکروبی کلاس2 تایید کننده آزمون میدانی، بر اساس استاندارد NSF/ANSI 49 ، قبل از استفاده اولیه و حداقل سالیانه پس از آن، بسیار کارآمد است. عملکرد مناسب هود میکروبی کلاس2 مستلزم متعادل کردن جریان هوا در سراسر دستگاه است. تأیید عملکرد مناسب پس از نصب بسیار مهم است زیرا «محموله و تحویل یک هود میکروبی کلاس2 را در معرض شوک و ارتعاشاتی قرار می‌دهد که می‌تواند به یکپارچگی دستگاه آسیب برساند. آزمایش میدانی تنها راه برای اطمینان از اینکه یک واحد مطابق طراحی عمل می کند است.

راهنمای اصول اولیه تمیز کردن هود لامینار یا هود آزمایشگاهی

 

هود لامینار یا هود آزمایشگاه

راهنمای اصول اولیه تمیز کردن هود لامینار

کار آزمایشگاهی شامل تجهیزات بسیار پیچیده ای است. هر کسی که در آزمایشگاه کار می کند می تواند این را تأیید کند. در SEPS، بیش از هجده سال است که تجهیزات علمی حوزه تخصصی ما بوده است. بین کالیبراسیون،  آلودگی زدایی  و استریلیزاسیون ما، هیچ دستگآه آزمایشگاهی وجود ندارد که با آن آشنا نباشیم. و یکی از حیاتی ترین ابزار در کارهای آزمایشگاهی هود لامینار است.

اساساً یک هود لامینار به جلوگیری از آلودگی نمونه ها کمک می کند. علاوه بر این، جریان هوای آرام می تواند به حفظ ایمنی کارکنان کمک کند. مانند  هودهای شیمی، این ابزاری است که جریان هوا را کنترل می کند تا ذرات معلق در هوا را از پرسنل دور کند. با این حال، بسیاری از کارگران آزمایشگاه اغلب می پرسند: بهترین راه برای تمیز کردن آنها چیست؟

اول: چرا تمیز کردن هود لامینار؟

آزمایشگاه ها بدون توجه به صنعت باید تا حد امکان تمیز و استریل باشند. و برای آزمایشگاه‌هایی که دارای رتبه‌بندی سطح ایمنی زیستی هستند  ، اهمیت دو چندان دارد. با تمیز نگه داشتن هود لامینار، احتمال رشد میکروبی و آلودگی را از بین خواهید برد. علاوه بر این، کار و نمونه های شما بدون خرابی باقی می مانند. همچنین، احتمال آلودگی متقاطع را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. اصولا هود جریان تمیز یک هود جریان ایمن است. تمیز کردن هود لامینار ممکن است فرآیندی باشد، اما کاملاً ضروری است.

تمیز کردن در مقابل آلودگی زدایی

درک این نکته بسیار بسیار مهم است که تمیز کردن پایه جریان هود لامینار شما، ضدعفونی مناسب  نیست  . در حالی که تمیز کردن منظم ضروری است، اما مزایای ضدعفونی مشابه را ندارد. این فقط در مورد هودهای لامینار  نیز صدق نمی کند. علاوه بر این، تجهیزاتی مانند یخچال/فریزر، سانتریفیوژ، پیپت، کابینت ایمنی زیستی (BSCs) و هود شیمی نیز نیاز به  ضدعفونی معمولی توسط متخصصی مانند SEPS دارند.

PPE و لوازم

بدیهی است، هنگام آماده شدن برای تمیز کردن، مطمئن شوید که تجهیزات حفاظت شخصی مناسب (PPE) دارید. ابتدا دستکش اتاق تمیز، عینک ایمنی و ماسک صورت خود را پیدا کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که ظرف مناسب و خالی برای دفع هر گونه مواد یا زباله دارید. دستمال کاغذی برای تمیز کردن خوب کافی نیست. در عوض، خود را با پارچه‌های سازگار با ISO یا دستمال‌های تمیزکننده که ذرات را نمی‌ریزند، آماده کنید. اگر کثیفی یا پودری در فلو هود شما وجود دارد، بهتر است از جاروبرقی اتاق تمیز برای حذف آنها استفاده کنید. پاک کردن با یک پارچه ممکن است سطح فلو هود شما را خراش دهد.

دانشمند در حال تمیز کردن هود جریان آرام بود

تمیز کردن فلو هود لامینار

ابتدا هود خود را به مدت سی دقیقه روشن کنید و اجازه دهید هوا دمیده شود. مطمئن شوید که پارچه شما با یک پاک کننده خیس شده است، یک دستمال خشک کار نمی کند. اولین نقطه کانونی شما باید سقف فلو هود  لامینار شما باشد و باید از پشت به جلو پاک کنید. همچنین، هنگام تمیز کردن، از چپ به راست حرکت کنید.

هنگام تمیز کردن هود لامینار، مراقب پارچه خود باشید. وقتی کثیفی یا زباله زیادی جمع شد، آن را به سمت تمیزی برگردانید. اگر پارچه شما از هر طرف آلوده است، آن را با یک پارچه تازه تعویض کنید. در مرحله بعد، باید طرفین هود لامینار را تمیز کنید. با شروع از بالا به عقب به جلو حرکت کنید. پس از انجام این کار، لبه ها و گوشه های ظریف را با سواب پاک کنید.

گریل FFU را به آرامی از چپ به راست و از بالا به پایین تمیز کنید. هرگز مایع پاک کننده را روی گریل اسپری نکنیدمی تواند به فیلتر HEPA پشت گریل آسیب برساند. مطمئن شوید که به جای آن پارچه تمیز کننده را به آرامی اسپری می کنید تا از هر گونه آسیبی جلوگیری کنید. هنگامی که گریل را انجام دادید، از چپ به راست از سطح کار مراقبت کنید. در آینده، در صورت لزوم، این روند را تکرار کنید. چه با یک هود لامینار عمودی یاهود لامینار افقی کار کنید، می توانید رویه را در صورت نیاز تنظیم کنید. یک ماده تمیز کننده خوب برای استفاده، ایزوپروپانول 70٪ استریل درجه USP است.

نتیجه

به یاد داشته باشید: تمیز کردن اولیه، ضدعفونی مناسب نیست. در حالی که تمیز کردن هود لامینار خود به کارایی و ایمن نگه داشتن آن کمک می کند، اما مزایای مهم ضدعفونی کردن را برای شما به ارمغان نمی آورد. علاوه بر این، روش‌های مهمی مانند استریل کردن و کالیبراسیون برای طولانی‌تر کردن عمر هود شما به همان اندازه حیاتی هستند.

برای برنامه تحقیقاتی آزمایشگاهی خود از چه هود شیمیایی استفاده کنیم؟

 

هود شیمیایی

تعیین اینکه کدام طراحی هود برای برنامه تحقیقاتی شما مناسب است مسلما مهمترین بخش زیرساخت در اکثر آزمایشگاهها هود شیمیایی است

با توجه به تمرکز امروزی که به شدت به سمت پایداری و هزینه های انرژی کمتر تغییر کرده است، انتخاب هود شیمیایی مناسب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در بیشتر تنظیمات معمولی از هودهای لوله کشی سنتی استفاده می شود. با این حال، پیشرفت‌های فناوری، هود بخار فیلتر شده یا «بدون مجرا» را بالا برده و زمین بازی را هموار کرده است. بنابراین، ما فکر کردیم که بحث در مورد اصول اولیه طراحی و مزایا و معایب هود شیمیایی بدون کانال در مقابل لوله‌کشی مناسب است.

طراحی هود شیمیایی – تفاوت بین کانالی و بدون کانال

هودهای شیمیایی برای جذب و حذف آلاینده های ناشی از کار با مواد شیمیایی طراحی شده اند. هدف از هودها محافظت از کارگر با محتوی و حذف دود، گازها، بخارات یا ذرات مضر یا سمی است. طراحی هود شیمی سعی می‌کند یک ناحیه جذب در جلوی آن ایجاد کند تا آلاینده‌ها را در داخل هود نگه دارد، جایی که آنها تخلیه یا فیلتر می‌شوند.

هود شیمیایی مجرای سنتی دارای یک دمنده اگزوز یا فن است که از راه دور نصب شده است به طوری که هوای اتاق آزمایشگاه به داخل و از طریق هود کشیده می شود و جریان هوا جهت دار را به داخل هود ایجاد می کند. هر گونه آلودگی ایجاد شده در هود از طریق مجاری به بیرون تخلیه می شود. هودهای فیلتر شده یا بدون کانال از اصول یکسانی استفاده می کنند، اما به جای مجرای با دمنده و پشته نصب شده از راه دور، آنها از یک فیلتر یکپارچه پر از رسانه های جاذب مناسب برای جذب و حذف آلاینده ها قبل از تخلیه هوای فیلتر شده به آزمایشگاه استفاده می کنند.

همانطور که می بینید، تفاوت های عمده ای بین طرح های کانال دار و بدون کانال وجود دارد. بنابراین، چگونه می دانید کدام یک برای برنامه شما بهترین است؟ باید چند تکلیف انجام دهید. نترسید، ما تصمیمات اصلی را برای شما در زیر تقطیر می کنیم.

نیازهای خاص خود را – فوری و بلند مدت – تعیین کنید

به عنوان مدیران آزمایشگاه، ما می دانیم که استاندارد OSHA برای مواجهه شغلی با مواد شیمیایی خطرناک در آزمایشگاه ها، 29CFR1910.1450، که معمولاً به عنوان استاندارد آزمایشگاه OSHA نامیده می شود، حاوی عباراتی در پیوست A غیراجباری است که ماهیت بسیار کلی دارند.  برای مثال، بیان می‌کند: «جریان هوا به داخل و داخل هود نباید بیش از حد متلاطم باشد. سرعت صفحه هود باید کافی باشد (معمولاً 60-100 lfm). بیشتر هودها جریان مناسبی را ارائه می دهند، بنابراین باید دقیق تر باشیم.

قبل از هر چیز، ما باید مواد شیمیایی مورد انتظار برای استفاده، آلاینده های بالقوه تولید شده و تعداد دفعات یا مقدار تخمینی تولید شده را بدانیم. آیا رسانه فیلتر مناسب موجود است و اگر چنین است، بسته فیلتر قبل از اینکه تعویض شود چقدر دوام می آورد؟

به طور کلی، هود شیمیایی می توانند تقریباً همه چیز را با مواد مجرای مناسب و نصب و راه اندازی کنند. با این حال، اگر از رادیو ایزوتوپ ها، نانوذرات یا اسید پرکلریک استفاده می شود، هودهای مجرای ممکن است تنها انتخاب شما باشند.

سوال بعدی در مورد انعطاف پذیری تسهیلات است. آیا مکان هود هرگز نیاز به تغییر خواهد داشت؟ اگر نه، هر کدام از این دو نوع کار می کند. اگر امکان تغییر مکان وجود داشته باشد، هودهای بدون کانال جابه‌جایی آسان‌تری را ارائه می‌کنند، بدون کانالی برای برداشتن و نصب مجدد.

هزینه همیشه بخش بزرگی از معادله است و متغیرهای زیادی در اینجا وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. آیا در حال نصب هود در یک ساختمان موجود هستید یا در حال برنامه ریزی برای تاسیسات جدید هستید؟ هزینه های اولیه به طور قابل توجهی متفاوت است. یک هود معمولی بدون کانال با عرض پنج فوت از یک فروشنده بزرگ ممکن است بیش از 25000 دلار قیمت داشته باشد (با اولین مجموعه از رسانه های فیلتر)، در مقایسه با حدود 6000 دلار برای یک هود کانالی با اندازه مشابه. با این حال، باید هزینه‌های زیرساخت مورد نیاز (کانال، دمنده، پشته اگزوز، سیستم‌های مکانیکی و غیره) و همچنین مهندسی و نیروی کار را اضافه کنید که هزینه‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

علاوه بر هزینه های اولیه، هزینه های عملیاتی نیز باید در نظر گرفته شود. برای هودهای بدون کانال، این هزینه ها شامل هزینه جایگزینی رسانه های فیلتر و همچنین دفع رسانه های مصرف شده است. تولیدکنندگان هود شیمیایی بدون کانال خوشحال هستند که تجزیه و تحلیل هزینه را بر اساس نیازهای خاص شما ارائه دهند. از طرف دیگر، هودهای مجرای به دلیل هزینه بالای انرژی ناشی از تخلیه مقادیر زیادی هوای مطبوع، هزینه‌های عملیات ساختمان را افزایش می‌دهند.

بخش های نهایی مورد توجه آموزش کاربر و عملیات معمولی و نگهداری است. هود مجرای سنتی معمولاً به آموزش جزئی در تنظیمات مناسب بافل و ارسی، همراه با عملیات گاه به گاه و تعمیر و نگهداری تعویض تسمه دمنده یا تنظیمات فن نیاز دارد. هودهای بخار بدون مجرا نیاز به درک بیشتری از محدودیت های رسانه فیلتر دارند، به عنوان مثال، چه چیزی را می توان فیلتر کرد و چه چیزی را نمی توان. دانستن چگونگی تشخیص اینکه چه زمانی رسانه نیاز به تعویض دارد و چگونه آن را به صورت ایمن انجام دهید، علاوه بر مدیریت و دفع صحیح رسانه مصرف شده، برای عملکرد ایمن و مناسب نیز اهمیت دارد.

به طور خلاصه

انتخاب بین هودهای لوله کشی سنتی و فناوری جدیدتر هودهای بدون کانال فیلتر شده نیازمند انجام تکالیف جدی است. استفاده از هودهای بدون کانال پتانسیل صرفه جویی طولانی مدت در هزینه انرژی ساختمان را دارد. هودهای بدون کانال همچنین انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند و از نظر زیست محیطی پایدارتر هستند زیرا به جای رقیق کردن و تخلیه آنها در هوای محیط، آلاینده ها را جذب و غیرفعال می کنند.

اولین اقدام شما این است که تعیین کنید آیا رسانه های مناسب برای آلاینده های مورد انتظار تولید شده در دسترس هستند یا خیر. دوم انجام یک تحلیل هزینه دقیق با در نظر گرفتن همه عوامل مورد بحث است.

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعد